Dag 8, Villey le Sec (F) - Sanchey (F)

Als je zo laat in het jaar op vakantie bent is het 's ochtends nogal vochtig. Normaal is dat vervelend want je zit altijd met een natte tent en met een beetje pech is je slaapzak ook vochtig, maar als je op een heldere ochtend langs een rivier staat kun je wat mooie plaatjes schieten van mistflarden die over het water wegwaaien. Vanaf de camping fietsen we terug naar de andere oever van de Moesel en volgen daar weer het fietspad, er zijn niet veel fietspaden buiten Nederland, maar als ze er liggen zijn het ook wel hele mooie, zoals hier langs de Moesel. Via Sexey aux Forges en Pont St. Vincent fietsen we naar Richardmenil waarna we langs het gekanaliseerde deel van de Moesel verder fietsen. Auke en ik blijken beide de kaart niet goed gelezen te hebben en fietsen we dus aan de verkeerde kant van het kanaal (Sauf riverains enzo). Als we een pauze nemen en wat eten en drinken rijden er op de andere oever plotseling allemaal ouders met kleine kinderen, dus het was uiteindelijk niet zo'n gekke keuze om aan de linkeroever te gaan fietsen want het pas is hier lekker breed terwijl de andere kant niet al te breed lijkt.

Als de normale route zich ook aan de linkeroever meld rijden we verder tot het kanaal een scherpe bocht naar rechts maakt. Hier maken we de fout door rechtdoor te fietsen ipv het pad te volgen. Nu moeten we over een smal richeltje het aquaduct over de rivier volgen en dan door een brandnetelbos op de doorgaande weg uit te komen. Tot Tonnoy moeten we het langsrijdende verkeer op de N75 naast ons dulden. Vanaf even buiten Tonnoy rijden we tot even voor Bayon aan de schaduwzijde van het jaagpad langs het kanaal, ideaal. In Bayon is blijkbaar het startpunt voor een plaatselijke wielerronde, want overal staan auto's met fietsen op het dak en steken wielrenners de weg over. Bij een supermarkt staat veel volk dat ons aanmoedigt als we langs komen fietsen in ons treintje. Via Charmagne fietsen we naar Charmes, waar we aan een vervelende klim beginnen via Ubexey naar Vaubexy. Het is warm, er staat een vervelende tegenwind en er komt maar geen einde aan de helling. Onderweg hangen de bomen vol met een soort kleine pruimen, op een gegeven moemnt kan ik me niet meer inhouden en pluk ik een handvol die we later op de top opeten.

Na de afdaling naar Vaubexy fietsen we richting Dompaire en via kleine weggetjes naar Gorhey. Het begint inmiddels al redelijk laat te worden maar er is hier in de buurt volgens de routebschrijving maar een camping en die ligt niet eens aan de route, net voor Girancourt slaan we af maar in het eerste dorpje is geen camping te bekennen en ook de plattegrond maakt ons niet veel wijzer. In de verte zie ik de borden van het volgende dorp en dat blijkt Sanchey te zijn waar aan een oud stuwmeer een nette camping ligt, precies zoals het boek voorspelde, maar de kaart is niet breed genoeg om dat te laten zien, er staat alleen een opmerking in een textvakje. Dan maak je je na het eerste dorp redelijk ongerust, maar het boek klopt preceis, na een kilometer of vijf vinden we inderdaad de camping.

In de campingwinkel koop ik een 2 liter fles Coca Cola die we meteen helemaal soldaat maken; we hebben veel kilometers gemaakt over constant klimmend en dalend terrein en kunnen wel wat energie gebruiken. Omdat het zondag is hebben we niet de gelegenheid gehad om 's middags inkopen te doen voor het avondeten, daarom besluiten we een restaurantje te zoeken. Het campingrestaurant blijkt gesloten te zijn, maar aan de oever van het meer zit een strandtent die open is en waar we wat kunnen eten. Helaas is door het mooie weer alles al bijna op en hebben we een beperkte keuze. Door wat spraakverwarring begint het eten bestellen wat stroef en als daarna ook de sfeer op het terras wat vervelend wordt door een gast die wat teveel alcohol gehad heeft, beginnen we ons toch een beetje ongemakkelijk te voelen. Maar na het hoofdgerecht bestellen we nog een toetje en wat meer bier en we worden zelfs nog gevraagd of we koffie willen hebben. Ver na het officiele sluitingsuur (zo lijkt het me) verlaten we het restaurant en gaan we slapen.