Dag 20, Valence (F) - Weesp (NL)
Na de hele nacht niet meer dan een paar hazeslaapjes te hebben gedaan staan we rond vier uur op en na een korte douche brengen we alle bagage naar beneden. 2 fietsen, 12 fietstassen en nog wat los grut is een hele berg als je dat allemaal op de stoep ziet staan. Net na vijven komt de taxi aan, maar hij is niet al te groot. Men had toen we de taxi bestelden wel opgeschreven dat we veel bagage hadden, maar niet dat er twee gedementoeerde fietsen bij zaten. Nadat de Renault Scenic te klein bleek riep de taxichauffeur er een collega bij. Maar ook de Nissan Primera station is te klein. Dan maar met twee taxi's en zelfs dat lijkt nog even krap te worden, maar gelukkig past alles na wat prutsen makkelijk en gaan we op weg naar Valence TGV. In het donker hadden we het station niet makkelijk kunnen bereiken, want zo te zien is de enige toegang verboden voor fietsers...
Als alles uitgeladen is betalen we voor twee taxi's (de heren chauffeurs verontschuldigen zich voor een kort ritje van een 100 euro, maar dat is onze eigen schuld) en gaan we op zoek naar het perron. Het blijkt dat je niet eerder het perron op mag tot de vorige trein weg is en er staan controleurs bij de deuren... Als we die horde genomen hebben staan we rond 7 uur op het perron en om 7:13 komt trein 9856 eraan. Helaas zijn de franse folders niet echt duidelijk, ze suggereren dat de trein aan voor en achterkant een bagagaeafdeling heeft, maar na wat paniekerig heen en weer geloop met volle bagagekarren blijkt bij navraag bij de heren conducteurs dat dat voor elke bak van de trein geld, dus we kunnen de bagage min of meer in het zich houden. We hebben net genoeg tijd om alle bagage in de trein te gooien voor we vertrekken, de personen die de bagagekarren opruimen hebben een goede dag aan ons. Op het perron zijn de fietsen minstens twee keer van de bagagekar gevallen, dat zal wel de prijs zijn voor onze treinkeuze.
Als we alles in de bagagerekken geplaatst hebben blijkt dat Auke en ik twee van de zes "planken" in de rekken in bezit hebben, de hele reis kijken mensen een beetje vuil naar de zooi die wij er van gemaakt hebben, maar gelukkig stappen we vroeg in en is er nog ruimte. Tussen Lyon en Parijs zal er geen vrije ruimte meer zijn in de rekken. Via Lyon Part Dieu, Marne La Vallee, Aeroport Charles de Gaule, Arras, Douai en Lille Europe komen we aan in Brussel.
Tussen de vertrekkende Eurostars en andere TGV's monteren we alle losse delen weer op de fiets en zoeken we de Benelux naar Rotterdam. We missen de origineel geplande trein omdat het fatsoeneren van de fietsen iets langer dan gepland duurt, maar we hebben nu wel tijd om even langs het toilet te gaan en onze handen even te wassen. Sinds de vorige keer dat ik op Bruzzel Zuid/Midi was is het hier wel erg vebterd, wat was het toen een donker, ranzig hol, maar dat zal vast aan de verbouwingen hebben gelegen. Zonder al teveel problemen rijd de Benelux via Antwerpen naar Rotterdam, waar Auke de trein naar Groningen neemt. Ik rij met de Benelux mee naar Schiphol waar ik de stoptrein naar Weesp neem. Ik ben weer thuis.
Comments
Comments powered by Disqus