Dag 1, Weesp - Oostende - Diksmuide
Rond een uur of 10 stap ik de deur uit voor al weer een fietsavontuur samen met Auke. Dit jaar gaan we proberen een wijd rondje om Nederland heen te fietsen, globaal van Boulogne sur Mer naar Bremen via Luxemburg. Helas is het niet eenvoudig om je fiets met de trein mee te nemen naar Boulogne, dat duurt uren en de diverse reisplanners laten je (bijna letterlijk) via Aken en Keulen omrijden. Dus rijden we vanaf Schiphol naar Amsterdam Berchem en pakken daar een intercity naar Oostende. Auke vertrekt al vroeg uit Groningen, maar ik kan gelukkig nog even uitslapen \o/
Ik kom zoals gepland als eerste aan op Schiphol en sta al klaar bij de fietsenafdeling van de Benelux als de intercity uit het noorden aankomt. Helaas zijn de liften op Schiphol zo traag dat de conducteurs niet willen wachten en wij dus al de eerste trein missen. Een uurtje en een bak koffie en een broodje van de Delifrance later rijden we alsnog richting Belgie.
Onderweg komen we langs het vernieuwde station Antwerpen Centraal, dat de naam spoorwegkathedraal waardig is, wat een ding. In Antwerpen Berchem aangekomen is het nog een heel gedoe om met de fiets van het ene perron naar het andere peron te geraken. Maar met de hulp van alweer een leuke conductrice (ook die in Roosendaal de Benelux overnam was erg aardig) van de NMBS lukt het toch om een acceptabele plaats voor de fietsen te regelen in de bagagaeafdeling van de trein. Rond drie uur komen we dan aan in een winderig en een beetje nat Oostende en hebben we best wel zin in een stukje fietsen.
We hebben een exemplaar van de LF1 beschrijving en we kunnen niet meteen een routebordje vinden dat ons naar het dichtstbijzijnde knooppunt brengt. We fietsen daarom in een mieserbuitje langs een drukke uitvalsweg het zuiden in, dat zal altijd goed komen. Als we denken dat de zee niet zo heel erg ver van de weg is slaan we rechts af en komen we op de boulevard terecht. Het is guur en er staat een stevige zeewind, dus we blijven op het fietspad waar al een behoorlijke hoeveeldheid zand ligt. Als we bordjes zien richting het knooppunt dat Auke gepland heeft verlaten we de boulevard weer.
Eerst rijden we wat door bebouwing maar als snel rijden we door de duinen langs Atlantikwall restanten bij Raversijde. Als we het vliegveld van Oostende voorbij zijn steken we het binnenland in. Via Leffinge, Slijpe en Leke komen we aan in Kelem, waar net de braderie afgelopen is. Bijde laatste kraampjes die her en der door de hoofdstraat nog verspreid staan ligt nog wat rommel, maar het grootste gedeelte is al opgeruimd. Zo'n afgesloten doorgaande dorpsstraat is wel lekker breed en stil voor de fietser. Via wat kleine landweggetjes komen we aan de stille kant van de Ijzer (bekend van de 1e wereldoorlog) die we volgen tot Diksmuide. Buiten Diksmuide staat een joekel van een bakstenen toren ter nagedachtenis aan de slachtoffers van e 1e wereldoorlog die al van ver te zien is.
Ten zuiden van deze toren vinden we een camping alwaar in het bijbehorende restaurant het einde van het weekend aan het vieren is (denk veel bier en Andre Hazes). Gelukkig kan ik zonder problemen bij de waardin betalen en kunnen we een plekje zoeken. Ik neem 4 douchemuntjes mee, maar we gebruiken er maar twee dus die andere twee brengen we de volgende dag terug. De camping is van afstand een beetje onverzorgt (stacaravans langs de weg wachtend op de sloop), maar op het terrein valt het alleszins mee en ook de toiletten die ons worden aangeraden te gebruiken (voor de dames) zijn schoon en netjes. Auke vertlet me later van wat rare recensies op wat websites, maar wij hebben niet te klagen. Om een uur of 8 is het stil op de camping en kunnen we rustig slapen.
vandaag = 46.69 km
v0 = 17.76 km/h
vmax = 32 km/h
Comments
Comments powered by Disqus