Skip to main content

Dag 6 - Solesmes - Signy le Petit

..raw:: html

<html><body><p>Nadat we opgestaan zijn en alles weer ingepakt hebben lopen we naar het restaurant om te kijken of we kunnen betalen. Na een tijdje gewacht te hebben en wat heen en weer gepraat komt de grootmoeder naar beneden om mij het restaurant (nou ja, restaurant, cafe en visbenodigheden winkel) binnen te laten zodat ik kan betalen. De bheerster van de camping is nog bezig met het huishouden. Na wat gesproken te hebben met haar kan ik betalen en kunnen we vertrekken. Het is een beetje fris en bewolkt, maar nog best te doen. We fietsen terug naar de supermarkt die we gisteren tegen kwamen en kopen daar wat voorraad voor de dag (water, brood, bananen en wat luxe broodjes).

We fietsen door Solesmes naar Bousies en verder naar Fontaine au Bois, waar de gemeente bezig is om de hoofdstraat door het dorp geheel te vernieuwen. Volgende week is het feest in het dorp en zo te zien zullen de mannen nog even goed moeten doorwerken om dat allemaal op tijd af te krijgen. Wij fietsen verder naar Landrecies dat zo te zien een redelijk belangrijke plaats is, er komen veel wegen samen en er is een rivier en veel spoor. We verlaten Landrecies via de drukke D959, maar kunnen al vlug deze weg verlaten, alhoewel we wel een stukje terug moeten omdat de afslag eigenlijk pas herkenbaar is als je er al voorbij bent.

We fietsen over een leuk landweggetje naar <a href="http://jj-dobbelstein.over-blog.com/categorie-10138528.html">Grand Fayt</a> waar we wat drinken en eten bij de danskiosk. Even verder in Grand Fayt komen we Paul tegen, een doorgewinterde fietser (donkerbruin verkleurde huid, Shimano sandalen, 2 1.5l colaflessen ipv bidons) die een heel stuk van dezelfde route volgt als wij. Wij praten even, maar hij gaat al vlug weg en wij volgen hem even later. Langs een grote houtzagerij en een aantal steengroeves komen we dan in (weer een) Avesnes sur Helpe. Inmiddels is het zacht gaan regenen, maar het is nog redelijk te doen. In het centrum van Avesnes fietsen we Paul voorbij die in de luwte van de kerk wat aan het drinken is.

Net buiten Avesne, voor Avesnelles, zijn ze weer met de weg bezig. Nu kunnen we er ook maar weer net langs met behulp van een noodbrug, waar normaal de weg ligt is een gat van een meter of 10 met op de bodem een stromend riviertje. Het begint steeds harder te regenen, in Semeries hebben we er even genoeg van en eten wat brood in een bushokje (voor de tweede keer deze vakantie). Als we even zitten komt Paul weer langs en beklagen we ons even over het slechte weer. Hij gaat weer verder en nadat wij het weer bekeken hebben (nee, nog steeds geen verbetering) gaan wij ook maar weer onderweg. Inmiddels is de route behoorlijk heuvelachtig geworden, maar het is niet superzwaar fietsen gelukkig, maar je blijft er wel lekker warm bij.

In Lissies halen we Paul weer in; hij komt ons achterop, maar door onze navigatiekunsten lopen we toch weer op hem uit. Even verderop ligt het Lac du Val Joly, waar je, zo te zien, prachtig kunt watersporten, verblijven op 5 sterren campings en wat al niet meer. Door het slechte weer hebben wij eigenlijk nergens zin in, maar je moet toch verder. Er wordt ook hier druk gebouwd aan nieuwe faciliteiten voor als het beter weer wordt. Als we kleumenderwijs afdalen door Eppe-Sauvage zien we een cafe en duiken zo snel we kunnen naar binnen voor een warme bak koffie. We halen de stuurtassen enzo van de fietsen en lopen al druipend het cafe binnen. Na een half uurtje zijn we weer lekker opgewarmd en willen we weer vertrekken, helaas is dit het laatste punt waar mijn fietscomputer het doet, bij het terugplaatsen blijkt dat deze er helemaal geen zin in heeft en ik zal de rest van de vakantie het moeten doen zonder dit noodzakelijk apparaat. Bij terugkomst blijkt de draad van de sensor naar de fietscomputer in de houder afgebroken te zijn.

We merkten al in het cafe aan de koffie dat we bijna in Belgie waren (filterkoffie in een plastic potje bovenop je kop is toch, eh, anders), maar via Moustier en Fagne en Baives fietsen we Belgie binnen. Inmiddels hebben we Paul ook weer ingehaald die stond te schuilen onder een boom. In Macon zien we behoorlijk wat borden die herinneren aan de Tweede Wereldoorlog, hier zouden de Amerikanen voor het eerst in Belgie gevochten hebben met de Duitsers en even verderop is een WO2 museum. Het museum is behoorlijk aanlokkelijk, maar we zijn zo nat dat we het maar laten. In Monceau-Imbrechies kruipen we weer een bushalte binnen om wat te eten. Ook hier komt Paul weer even bij ons staan om gezamenlijk even over het weer te kunnen klagen ;-).

We fietsen weer verder via Seloignes en Forge-Philippe naar Cendron waar een monument staat op de Franse grens ter nagedachtenis aan het feit dat de Amerikanen hier voor het eerst Belgie binnentrokken in 1944. Via la Neuville aux Joutes komen we aan in Signy le Petit. Hier zou een camping zijn en een hotel, aangezien het de hele dag al regent een we doorweekt zijn willen we lekker een nacht in een hotel opdrogen.

Als we bij het hotel komen blijkt helaas dat het net deze week gesloten is (waarschijnlijk omdat het kermis is in Signy), maar net op het moment dat we teleurgesteld willen afdruipen komen er een stel oudere heren met koffers aanlopen die het hotel binnengaan. Het blijkt dat het hotel eigenlijk gesloten is en dat ook het bijbehorende restaurant gesloten is, maar omdat de oudere heren en hun echtgenotes welkom zijn mogen wij ook wel een nachtje blijven slapen. Je raad het al, als wij de bagage van de fietsen pakken staat Paul ook al bij de receptie om een kamer te regelen. Het is een beetje fris op de kamer, maar na een warme douche en droge kleren valt dat ook best mee. We verspreiden alle natte kleren zoveel mogelijk door de kamer (handdoekrekken in de badkamer zijn ideaal) en wassen zelfs wat fietsbroeken enzo.

Omdat het restaurant gesloten is, wordt ons aangeraden om even buiten het dorp bij de camping naar het restaurant te gaan. De camping blijkt een spisplinternieuw recreatiegebeid te zijn, maar omdat het inmiddels weer is gaan regenen gaan we gauw naar binnen. We eten voortreffelijk samen met Paul en wisselen wat stoere verhalen uit. Omdat het erg rustig is gaat het personeel vans het restaurant wat experimenteren en we profiteren daar een beetje van door wat spannendere gerechten te eten dan die er normaal op de kaart staan.

vandaag = 98,66 km

vmax = 49 km/u

<iframe src="http://www.ramdyne.nl/maps/vakantie_2007_dag6.html" title="Goo Map 1" width="500px" height="500px" scrolling="no" frameborder="0">Sorry. If you’re seeing this, your browser doesn’t support IFRAMEs. You should upgrade to a more current browser. </iframe></p></body></html>