Skip to main content

Dag 2 - Bristol - Sennen

..raw:: html

<html><body><p>Na een nachtje behoorlijk goed geslapen te hebben (waarom zijn hotelkamers altijd zo warm, zo'n airco maakt best veel herrie) gaan we redelijk rustig aan het ontbijt. Na afloop halen we de fietsen weer op en deelt Joost de gereserveerde treintickets uit en fietsen we weer naar station <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Temple_Meads_railway_station">Bristol Temple Meads</a>. Het perron waar we moeten zijn is aan de andere kant van het station, dus dat is een flinke tippel. Onderweg komen we verschillende bewijzen tegen dat dit al een best oud station is, waarvoor de basis gelegd is door de beroemde spoorwegbouwer (en engineering god) <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Isambard_Kingdom_Brunel">Isambard Kingdom Brunel</a>.

Na even wachten komt de trein er aan en moeten we een sprintje trekken naar de bagageafdeling. Voor een deel van de fietsen hebben we een reservering, maar de andere fietsen moeten zo mee. Helaas is de normale fietsenafdeling vol, maar voor Auke en Jan en een vrouw die ook tegelijk met ons haar fiets kwijt wil is er gelukkig ruimte in de locomotief. Daarna moeten we zoeken naar de gereserveerde plekken in de trein, helaas moeten we daar een eind voor lopen, we blijven het eerste half uurtje een beetje in het gangpad staan om af te koelen, zeulen met bagage valt toch wel tegen. Via Taunton, Exeter en Plymouth komen we aan het begin van de middag aan in Penzance.

<a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Penzance">Penzance</a> is het eindpunt van de trein, dus in principe heb je genoeg tijd om de trein te verlaten, maar ja, je weet hoe dat gaat, opperste paniek en wilde haast alom. Het treinpersoneel heeft de fietsen van Auke en Jan al uit de loc gehaald en ook de andere fietsen staan al snel weer bepakt en bezakt op het perron. Na een bezoek aan het toilet voor iedereen stappen we eindelijk op de fiets.

Langs de boulevard (golfbreker, havenmuur) fietsen we richting Land's End. Net voor Newlyn zien we de plaatselijke Aldi staan (ja, ook hier) en slaan we een voorraad etenswaren in. Helaas hebben ze hier geen brandstof voor de gasbranders, alleen Jan kan wat spiritus scoren, dus dat proberen we even verderop in Newlyn en daar kan Joost ook een potje gas voor zijn brander kopen. Via een steil klimmetje in Mousehole verlaten we de kust en rijden we het binnenland wat in. Via Boleigh fietsen we richting Treen waar een fijne afdaling gevolgd wordt door een minstens even steile beklimming van een dalletje, er zullen de komende dagen nog vele volgen. Dom genoeg ben ik vergeten de fietsbroek aan te trekken vanmorgen, dus na een tijdje begint het zitvlak toch wel wat gevoelig te worden. Het is opmerkelijk heoveel verschil een fietsbroek als de mijne (GORE korte broek model met ultradunne "zeem") toch helpt tegen zadelpijn.

Aan het eind van de middag komen we aan op Land's End en achter het hotel maken we wat foto's. Nadat we om het hotel heen gefietst hebben vinden we de beroemde "wegwijzer" richting John O'Groats en laten ons door de plaatselijke fotograaf ouderwets (op film!) fotograferen. Daarna fietsen we weer terug richting het binnenland en vinden een camping net voor Sennen. In de loop van de avond begint het eerst te miezeren gevolgd door optrekkende mist en wordt het behoorlijk fris. De hele avond horen we ouderwets een misthoorn de scheepvaart waarschuwen voor de gevaren van de kust. Dat heeft toch wel iets.

Totaal gefietst: ongeveer 25 kilometer (kilometerteller vergeten te plaatsen)

<iframe src="http://www.ramdyne.nl/maps/2008/20080802.html" title="Goo Map 1" width="500px" height="500px" scrolling="no" frameborder="0">Sorry. If you’re seeing this, your browser doesn’t support IFRAMEs. You should upgrade to a more current browser. </iframe></p></body></html>